DISTRIBUIȚI

Originile bicicletei sunt învăluite în mister, iar inventarea sa nu poate fi atribuită unei singure persoane. Un lucru este însă cert: e unul dintre cele mai practice mijloace de transport de care oamenii se bucură de aproape 200 de ani.

Iar turiștii care vin pe litoral sunt dornici de plimbări cu biciclul pe faleză!

În 1817, se pare că baronul german Karl Drais von Sauerbronn a fost primul care a schițat ideea unui astfel de mijloc de transport și a prezentat-o la Paris, în cadrul unei expoziții. Strămoșul bicicletei de astăzi , denumită de baron „Draisenna” după numele său, era construită integral din lemn, nu avea pedale, iar utilizatorul trebuia să împingă cu picioarele pentru a se deplasa.

Velocipedul este un vehicul cu două roți, precursor al bicicletei, la care roata motoare, prevăzută cu pedale, era așezată în față și era mult mai mare decât cea din spate. W. K. Clarkson a patentat un velociped la 26 iunie 1819, dar documentele care atestă acest lucru au fost distruse de un incendiu din 1836, conform o/k.ro.

Americanii au început să își manifeste entuziasmul pentru velociped în 1868. La începutul lui 1869, deja utilizarea unui astfel de mijloc de transport era considerată sport. Ca orice modă, însă, nu a rezistat prea mult, atracția oamenilor începând să scadă spre sfârșitul anului, pe motiv că velocipedul ocupă mult loc și e greu.

În anii 1870-1890, bicicleta din lemn este înlocuită de cea construită în totalitate din metal, roțile fiind prevăzute cu cauciucuri foarte tari. Având pedalele fixate tot pe roată din față, fără lanț între roți, noua invenție arată foarte ciudat: roata din față, pe care era fixată și șaua, era mult mai înaltă, în comparație cu cea din spate.

Așadar, următoarele îmbunătățiri majore ale bicicletei au fost aduse de inginerul britanic James Starley în anul 1871. Invenția a fost denumită“ Penny Farthing” sau bicicleta obișnuită. Această bicicletă a fost cea mai eficientă bicicletă construită până atunci. Îmbunătățirile care i s-au adus, s-au concretizat prin înlocuirea materialului de construcție a diferitelor părți componente ale bicicletei.

 

bici1

Trecând în secolul douăzeci, bicicleta nu a mai suferit mari schimbări față de modelele precedente. Au apărut, rând pe rând, suspensiile, mai întâi la roată din față, apoi la cea din spate. Apoi, în 1910, pe măsură ce creștea cererea pentru bicicletele pentru curse, suspensiile s-au perfecționat, iar metalul greu din care era făcut cadrul și tuburile a fost înlocuit de alte metale mult mai ușoare.

Mai mult, Iver Johnson, un constructor din statul american Massachusetts, a făcut o bicicletă specială pentru un ciclist celebru în acea vreme, englezul Major Taylor, sudând cele trei bare ale cadrului în formă de triunghi, pentru o mai mare rezistentă la traseele de concurs foarte denivelate. În plus, la comanda ciclistului, coarnele ghidonului au fost îndoite, modelul acesta fiind, de fapt, prima semicursieră inventată.

Anul 1916 a fost unul important în istoria bicicletei, fiind anul înființării companiei Arnold & Schwinn, devenită din 1960 Schwinn Bicycle Company, una dintre cele mai mari companii producătoare de biciclete, precum și unul dintre sponsorii echipelor de curse cicliste.

 

bici2

În 1929 apare bicicleta Lindy, cu aripi la roți, numele ei venind de la americanul Charles Lindberg, primul om care a traversat cu avionul Oceanul Atlantic, în mai 1927. În 1933, Schwinn introduce camere speciale la pneuri, asemănătoare cu cele de la motociclete, bicicletele fiind accesibile aproape tuturor copiilor din America. Acum încep să apară bicicletele special făcute pentru copii de compania Sears, “:oimul negru” fiind un model care până în 1950 a fost prezent pe piața bicicletelor pentru cei mici. Tot compania Sears, în 1966, a deschis “epoca spațiului” în industria bicicletelor, mai ales cele pentru copii, modelele fiind tot mai aerodinamice, făcute din metale foarte ușoare (crom și aluminiu).
Între anii 1960 și 1970 apar și se dezvoltă bicicletele cu mai multe viteze, construite de compania Schwinn. Tot această firmă este printre primii creatori ai celebrului model pentru copii BMX, mai târziu înlocuit de mult mai performanta bicicletă Mountain Bike.
În România, interesul pentru biciclete a crescut abia în ultimii ani. Totuși, proiecte precum Biciclescu ar putea contribui la popularizarea unui mijloc de transport mult mai ieftin, care ar putea, de asemenea, să mai taie din banii pentru sala de fitness.

Discuții

comments