DISTRIBUIȚI

La 26 mai 2016 se împlinesc 32 de ani de la deschiderea oficială a navigaţiei pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Construirea Canalului Dunăre – Marea Neagră în anii 80 a dat noi valenţe traficului pe Dunăre, dar şi traficului de mărfuri prin portul Constanţa. Astfel, Canalul Dunăre – Marea Neagră este veriga unei rute de transport cu costuri reduse pentru o gamă largă de mărfuri şi servicii.

Dar care au fost costurile umane și sociale?

În 1975, în paralel cu întocmirea proiectului tehnic, a început organizarea șantierelor, iar în prima partea a anului 1976 au demarat lucrările de bază. Proiectul tehnic general a fost aprobat prin Decretul 300/1978 și expertizat de Comisia Guvernamentală numită de primul ministru Manea Mănescu.

În noiembrie 1982, când execuția canalului dintre Cernavodă și portul Constanța Sud era deja în fază avansată, colectivul de proiectare înființat pentru Canalul Dunăre—Marea Neagră primește sarcina de a trece la întocmirea documentației pentru canalul navigabil Poartă Albă — Midia, Năvodari, conform AGERPRES.

Acest proiect pentru ramura nordică a canalului principal a avut ca scop legarea platformei industriale și a portului de la Midia cu Canalul Dunăre—Marea Neagră, transportul de calcar de la cariera Luminița până la Medgidia, și de la cariera Corbu la Galați și Călărași.

Calea navigabilă Cernavodă — Constanța a fost finalizată în 1984, iar ramura de Nord, între Poarta Albă și Midia Năvodari (31 km) a fost realizată în perioada 1983—1987.

Canalul în cifre

1949 – anul în care au început lucrările.
1984 – anul în care a fost inaugurat canalul.
100.000 de oameni au fost aduşi să sape la canal.
95,6 km este lungimea canalului.
1949-1953 – intervalul în care munca a fost asigurată de deţinuţi.
14 tabere de muncă forţată au fost înfiinţate.
844 de morţi înregistraţi oficial.
1.034 de morţi pentru care nu s-au întocmit documentele legale.


FOTO – Agerpres

Discuții

comments