DISTRIBUIȚI

Iarna se fac cele mai multe excese calorice. Poate din cauza frigului, poate a mirosurilor prea îmbietoare. Poate fiindcă purtăm haine largi, groase și dezvelim mai puțin trupul. Poate din fiecare câte puțin, plus bucuria sarmalelor, răciturilor și a cozonacului pe care e musai să le gustăm.

Cert este că, odată prinși în mrejele bunătăților, mulți abandonează lupta cu grăsimile și glucidele nesănătoase. Care ar fi însă trucurile pentru ca, la sfârșitul desfătărilor culinare, să ne păstrăm silueta și sănătatea intacte?

Să vorbim despre consumul de mezeluri, preferatele multora în zilele reci de iarnă. Cele mai bune sunt cele tradiționale, preparate în casă din ingrediente 100% naturale, care folosesc carne macră proaspătă. Exemple bune sunt piftia de curcan, toba de casă, lebărul etc. Sunt considerate aperitive, însă fiind extrem de consistente prin conținutul proteic, trebuie urmate de un fel principal pe bază de legume sau proteine vegetale (ciuperci, fasole etc).

În diminețile de Sărbători, puteți consuma la micul dejun fripturile din frigider pe post de mezeluri, cum ar fi o bucată de piept de curcan, împănat cu usturoi, uns cu ulei de măsline și condimentat cu piper și foi de dafin. Păstrat peste noapte în frigider, a doua zi se poate tăia felii subțiri și se constituie într-un mic dejun delicios alături de câteva legume tăiate felii sau într-un sendviș cu pâine integrală, unsă cu o linguriță de maioneză de casă, alături de două foi crocante de salată iceberg.

Supe și ciorbe din belșug

Din categoria „recomandări sănătoase” fac parte supele și ciorbele de tot felul pe care nutritioniștii ni le recomandă cu căldură în acest sezon. Bineînțeles cu condiția ca legumele și carnea să nu înoate în smântână sau alte adaosuri care le triplează numărul de calorii. Ciorbele și supele pot fi consumate zilnic, pentru că nu îngrașă și oferă senzația de sațietate. Se pot prepara supe sau ciorbe cu carne de curcan (mai săracă în calorii), precum și de vită (are mai puține grăsimi) sau pește.

Legumele, în schimb, pot fi din toate categoriile: morcovi, țelină, andive, roșii, praz, conopidă, mazăre, gulii, spanac, varză, ciuperci, ceapă, dovlecel etc. Pentru a da un gust special, se pot folosi uleiul de măsline sau cel de susan. Evident, evitați crutoanele în supa, orezul și pastele în ciorbă și chiar cartofii, dacă doriți să păstrați un conținut caloric redus.
ceai-verde
Ceaiurile calde previn absorbția de grăsimi

Dacă la sfârșitul mesei, vreți să scăpați de gustul de usturoi, ceapă sau pur și simplu de mancare gătită, însă grija pentru siluetă nu vă permite un desert, încercați un ceai fierbinte și aromat. Ceaiul verde este deja vedeta menținerii greutății, alături de ceaiul de Java, de lemn dulce sau de alge brune, Fucus Veziculosis.

În plus, adaosul de coajă de portocală într-o cană cu ceai cald poate ajuta la purificarea organismului, alături de alte infuzii din fenicul, ghimbir, anason, cozi de cireşe, albăstrele, păpădie, urzică, tei, mentă, mătase de porumb. Oricum, măcar de Sărbători, renunţaţi să adăugaţi zahăr în cafea sau ceai. Zahărul şi mierea conţin glucide care se absorb imediat, modificând brusc nivelul insulinei şi stimulând pofta de mâncare. Iar în combinaţie cu alte dulciuri şi mâncăruri grele de peste zi consolidează aripioarele şi şunculiţele.

Suplimente recomandate iarna

Pentru cei care au probleme digestive şi vor să urmeze o cură de suplimente în preajma Sărbătorilor, poate fi utilă cea pe bază de colostru. Există multe suplimente în farmacii bazate pe lapte de vacă, acela colectat în primele 12 ore după fătare. Extractul este extrem de bogat în imunoglobuline şi lactoferine, care stimulează refacerea mucoasei intestinale şi previn sindromul de intestin permeabil, adică pătrunderea toxinelor în circuitul sanguin, manifestat prin balonări, constipaţie, diaree, flatulenţă, intoleranţe digestive variate. În plus, stimulează arderea grăsimilor şi reduce formarea de noi adipocite.

Luptă împotriva toxinelor

Pentru cei care consumă mezeluri, este foarte oportună o cură de indol care reduce acţiunea factorului de transcripţie genetică NFkB, cu rol determinant în agresivitatea celulelor canceroase. În plus, degradează compuşii cancerigeni înainte ca aceştia să fie activaţi. Este vorba despre alfatoxine şi nitrozamină, substanţă cancerigenă din anumite mezeluri ori rezultată din fumat.

De asemenea, curcumina pe care o regăsim în binecunoscutul curry indian ajută la detoxifierea organismului de substanţe cancerigene din alimente (nitrozamina, tetraclorura de carbon, dioxina etc.) prin amplificarea activităţii enzimelor detoxifiante.

sursa: csid.ro

Discuții

comments