DISTRIBUIȚI

Oleg Danovski, celebru coregraf și balerin, s-a născut la 9 februarie 1917, în localitatea Vosnesensk din Ucraina.

Mama sa, Malvina Danovski (pe numele de artistă Malvina Kșesovskaia), ea însăși dansatoare și maestră de balet, a fost coregrafă la Teatrul național din Chișinău, apoi la Cernăuți și la Teatrul ”Tranulis” din Constanța. Oleg Danovski a făcut primii pași în balet la vârsta de 13 ani, la Cernăuți, iar mama sa l-a dat să studieze vioara. ”M-a captivat un timp, îndeajuns să descopăr teritoriul fascinant al sunetelor muzicii și armoniei. În casă, ca și la școală sau teatru, eram în mijlocul preocupărilor și al unei atmosfere culturale deosebite”, se destăinuie Oleg Danovski în volumul ”Dirijorul de lebede. Întâlniri cu Oleg Danovski”, de Marian Constantinescu (Editura Muzicală, București, 1989). Tot mama sa l-a adus la Teatrul ”Tranulis” din Constanța, unde a debutat cu un dans marinăresc și unde avea să danseze un timp, alături de trupa ”Pasărea albastră”.

A venit apoi în București, unde a urmat lecții de balet cu Floria Capsali, care i-a remarcat talentul. Află dintr-un ziar că la ”Cărăbuș” se făcea un concurs pentru completarea corpului de figuranți și devine astfel figurant în vestita trupă condusă de Constantin Tănase, care avea să-i marcheze începuturile artistice. În 1932 debutează ca balerin la Grădina ”Cărăbuș”, apoi, prin anii 1932-1933, ajunge la compania ”Alhambra”, atras fiind de spectacolele de aici. Devine prim-balerin, apoi maestru de balet al ansamblului de balet de la ”Alhambra”, Nicolae Vlădoianu, directorul companiei Alhambra, numindu-l ”sfinxul slav”.

oleg_danovski_1

L-a cunoscut, de asemenea, pe Anton Romanovsky, prin anii ’34-’35, și a urmat cursuri la Studioul de balet deschis de acesta la București. ”Am învățat lucruri esențiale. Lucruri care m-au apropiat, inevitabil, de Operă, de creația clasică și de caracter. Acolo am înțeles că dansul clasic este, în aceeași măsură, tehnică și poezie (…)”, avea să-și amintească maestrul Oleg Danovski.

Captivat de jazz, la începutul deceniului patru susține recitaluri de dans modern la sala ”Savoy”, pe muzica orchestrei de jazz condusă de Dinu Șerbănescu. De asemenea, a întemeiat un corp de balet, înregistrând o serie de spectacole reușite la ”Teatrul comic”, întemeiat în 1941. La începutul anilor ’40 încearcă o serie de colaborări, inclusiv cu baletul Operei. ”Simțeam că venise momentul unor mari și consistente desfășurări coregrafice. Și estimam acest lucru atât ca balerin cât și ca maestru coregraf. Singurul loc în care mă puteam împlini era scena Operei”, spune Oleg Danovski în volumul amintit.

oleg_danovski_2

Motivul principal pentru care părăsește teatrul de revistă orientându-se spre baletul clasic a fost, după cum el însuși declară, ”afirmarea unei școli, cea a Operei, unde Floria Capsali a atras, încă de la început, valorile pe care le formase de-a lungul anilor”. În 1939 se remarcă în spectacolul de balet ”Nunta în Carpați” (muzica Paul Constantinescu, scenariul Floria Capsali). În 1943 este angajat ca maestru de balet și prim-dansator al Operei române, continuând să lucreze mult alături de Floria Capsali. Una dintre primele sale montări de proporții a fost ”Lakmé” de Léo Delibes. În 1949 are loc premiera baletului ”Harap Alb”, realizat de Oleg Danovski.

La 7 noiembrie 1957 a avut loc un eveniment în lumea baletului clasic românesc, anume premiera la Teatrul de Operă și Balet din București a spectacolului ”Lacul lebedelor”, în patru acte, regia aparținându-i maestrului Oleg Danovski. Rolul principal Odette/Odille a fost interpretat de celebra balerină Irinel Liciu. Această montarea a spectacolului ”Lacul lebedelor” a fost apreciată în numeroase turnee drept una dintre cele mai bune din lume.

oleg_danovski_3

În 1958 semnează regia și coregrafia unui nou spectacol, pe muzica lui George Gershwin, ”Concertul în Fa”, după care au urmat spectacolele ”Priculiciul” (1959) și ”Orfeu”(1961). A semnat coregrafia în spectacolele ”Lakmé” de Delibes, ”Liliacul” de Strauss, ”Aida” de Verdi, ”Faust” de Gounod, ”Rigoletto” deVerdi (ultimele trei montate la Opera din Monte Carlo, cu baletul francez), ”Carmen” de Bizet. În 1962 a montat un balet inspirat de compoziția ”Simfonia fantastică” de Berlioz, iar în 1964 spectacolul ”Iancu Jianu” (compozitor Mircea Chiriac), în care apăreau balerini celebri precum Irinel liciu, Valentina Massini, Alexa Mezincescu, Elena Dacian, Ileana Iliescu, Gabriel Popescu ș.a. Au urmat spectacolele ”Întoarcerea din adâncuri” (1965), ”Nastasia” (1966), ”Chopiniana” (1968), ”Mandarinul miraculos” (1969), ”Văpaia” (1974).

Oleg Danovski a pus și bazele unui studio experimental al baletului Operei, ”Studio 68”, prin care a încercat să creeze o avangardă a mișcării de balet contemporan în România.

În 1974 pune în scenă la Opera din București un triptic coregrafic: ”Carnaval” de Schumann, ”Invitație la vals” de Weber și ”Carmen” de Bizet-Șcedrin, Oleg Danovski fiind coregraf, regizor, libretist, iar în 1976 semnează regia și coregrafia spectacolului ”Cocoșatul de la Notre Dame”. În anii ’70 a fost prezent de mai multe ori ca maestru coregraf la Klagenfurt, în Austria.

oleg_danovski_4

Cu spectacolul ”Lacul lebedelor” a întreprins numeroase turnee: în 1963 în Italia; în 1965 în fosta Uniune Sovietică; în 1966 la Atena, în Grecia; în 1967 la Havana, în Cuba; în 1968 în Spania; în 1969 în Portugalia; 1976 la Varșovia, în Polonia. Robert Helpmann avea să-l invite să monteze la Londra ”Lacul lebedelor”, apreciind spectacolul realizat de Oleg Danovski ca fiind una dintre cele mai reușite versiuni din lume.

”Rareori publicul venețian a avut ocazia să asiste la un spectacol de mare clasă ca acela cu ”Lacul lebedelor” prezentat de baletul Teatrului de Operă și Balet din București, cu o coregrafie de absolută noutate semnată de Oleg Danovski”, nota ziarul ”La Venezia” în iulie 1963.

În 1978, s-a întâlnit cu directorul Teatrului de Revistă „Fantasio” din Constanța, Aurel Manolache, care i-a propus o colaborare. Astfel, Oleg Danovski, care mai colaborase cu acest teatru, a înființat aici un ansamblu de balet — Ansamblul de balet contemporan și clasic ”Fantasio”, ca formație artistică profesionistă, distinctă. Trupa a fost alcătuită în principal din tineri balerini, apoi și din absolvenți ai școlilor de coregrafie de la București și Cluj, având în jur de 50 de membri. ”Am dorit să realizez ceea ce-mi propusesem cu ani în urmă. O companie de balet, un balet național românesc, reprezentativ pentru tradițiile școlii noastre de dans, relativ tinere, dar viguroase”, mărturisea Oleg Danovski, cel care, începând din 1978 a fost director artistic al Ansamblului de balet contemporan și clasic ”Fantasio”.

teatrul_oleg_danovski

Primul spectacol montat aici a fost „Chopiniana”, după care au urmat ”Lacul lebedelor”, „Frumoasa din pădurea adormită”, ”Spărgătorul de nuci”, ”Cenușăreasa”, ”Giselle”, ”Don Quijote”, ”Mandarinul miraculos” etc. Trupa de balerini de la ”Fantasio” a efectuat numeroase turnee (New York, Washington, Los Angeles, Roma, Napoli, Berlin, Hamburg, Hanovra, Amsterdam, Haga ș.a.). Ansamblul a fost prezent pe scena de la Internazional Congress Centrum din Berlin și a primit timp de patru ani (1983,1984,1985,1986) ”Premiul excelenței” și Diploma de onoare din partea Clubului Teatrelor din Berlinul Occidental.

” ‘Spărgătorul de nuci’ al românilor este una dintre cele mai bune montări din lume” scria ”Der Neue Tag” în ianuarie 1984. Despre spectacolul ”Cenușăreasa” de Prokofiev, ”Hannover N.P.” scria, în decembrie 1986: ”Conducătorul ansamblului este coregraful Oleg Danovski, căruia la nivelul artistic i se mai adaugă și o mână severă în evoluția dansatorilor. El îmbină severitatea cu evoluția elegantă, combinată cu ușurința și strălucirea”.

Oleg Danovski s-a afirmat pe toate marile scene ale lumii, precum Teatrul Balșoi, Opera din Milano sau Metropolitan Opera din New York. A făcut parte, totodată, din numeroase jurii internaționale la concursuri de balet clasic. A primit titlul de Artist Emerit al Artei, a fost decorat cu ”Meritul cultural” și i-au fost decernate, de-a lungul timpului, numeroase alte medalii, distincții și diplome.

Ultimul spectacol al lui Oleg Danovski a fost ”Crăiasa zăpezilor”, la montarea căruia a lucrat deși era grav bolnav. Celebrul coregraf a murit la 21 octombrie 1996.

Teatrul Național de Operă și Balet din Constanța îi poartă numele. În 2012 a apărut volumul biografic „Oleg Danovski — omul, artistul, legenda” de Doina Jela, editat de Curtea Veche Publishing.

Anul acesta, pe 6 mai, maestrul Oleg Danovski va fi omagiat de teatrul care îi poartă numele printr-o Gală Extraordinară de Balet.

sursa: Agerpres

Discuții

comments

Lasă un răspuns