DISTRIBUIȚI

Școala gimnazială nr. 30 din Constanța este implicată într-un proiect internațional Erasmus+, intitulat “Invaders – How they shaped the Europe of today” / ”Invadatorii – Cum au influențat Europa de astăzi”, menit a se derula în trei ani, 2014-2017, alături de parteneri din Anglia, Italia, Spania, Irlanda, Polonia și Finlanda. În perioada 30 ianuarie – 4 februarie, 3 profesori și 10 elevi din clasele V-VIII au fost plecați în Finlanda, fiind găzduiți de Școala Metsäklyän Yhtenäiskoulu din Tampere. A fost vorba de o reuniune transnațională ce a cuprins activități de învățare și activități extrașcolare pentru elevi, dar și un schimb de experiență pentru cadrele didactice implicate.

finlanda_1

În afara activităților tematice legate de specificul proiectului – lecții de istorie, quiz interactiv, vizite la muzee, inclusiv la Muzeul Lenin, căci pentru finlandezi poporul rus intră în categoria invadatorilor, a fost extrem de interesant pentru elevi schimbul de experiență extrașcolar. Tinerii de la școala constănțeană au fost implicați în activități de gătit turtă dulce ori clătite, de muzică și de sport în aer liber, în ciuda temperaturilor scăzute: pescuit la copcă, săniuș, jocuri pe zăpadă, winter swimming, adică o sesiune de saună urmată de scufundarea în apa aproape înghețată . De asemenea, li s-a vorbit despre latura aplicativă a învățământului finlandez, iar elevii au confecționat portofele și portfarduri într-una dintre activitățile practice.

finlanda_3

Pentru profesorii implicați din toate cele șase țări vizitatoare, contactul cu sistemul de învățământ finlandez a fost, de fapt, o ciocnire între două mentalități care au ridicat de ambele părți semne de întrebare. Cadrele didactice participante au aflat ca elevilor finlandezi nu li se pun note până în clasa a VI-a și nu au nicio formă de examen până în clasa a VIII-a.

S-a intrat în săli de clasă în care elevii nu stăteau pe scaune, ci … pe mingi imense. Materiile clasice în care se respectă granița dintre discipline sunt înlocuite cu teme ce sunt abordate interdisciplinar, iar latura practică predomină orice demers didactic.

”A fost, de fapt, un real moment de reflecție despre ce ar trebui schimbat în învățământul românesc, despre ce ar putea face fiecare dintre noi la clasă pentru a aduce școala românească în mod real în mileniul al III-lea.”, mărturisea Dorina Șacu, profesoara coordonatoare a proiectului în Școala ”Gheorghe Țițeica”.

finlanda_4

Beneficiile unei astfel de experiențe merg dincolo de nivelul de cunoștințe acumulate de către elevi. Inserția, timp de o săptămână, într-o familie finlandeză, relaționarea directă cu tineri de aceeași vârstă din mai multe țări europene, schimbul de elemente de civilizație, exersarea aptitudinilor sociale, acestea sunt beneficiile reale ale unei reuniuni transnaționale de proiect Erasmus.

Discuții

comments

Lasă un răspuns