DISTRIBUIȚI
Linia 100M: Gară - Mamaia

Știați că în urmă cu aproape un deceniu se putea ajunge până la Mamaia cu trenul? Primele curse de transport public din Constanța s-au efectuat între anii 1905 și 1906. Tot atunci s-au făcut și primele încercări de introducere a tramvaiului electric, dar au eșuat. Între timp au avut loc numeroase transformări, pe toate planurile.
Până în 1990, și taximetrele au circulat sub tutela Întreprinderii De Transport în Comun de atunci, adică actuala RATC.

Ibram Timur, director la departamentul Marketing, aflat în prag de pensionare, lucrează la regie de la vârsta de 15 ani:

„Cred că această dragoste pentru transportul în comun, pentru autobuz, pentru troleibuz, pentru tramvai, există în fiecare copil. Am nepoți și mă uit că vor să se plimbe, cu cea mai mare dorință, cu autobuzul, cu ce avem noi în orașul Constanța, acum. Sau, vă dau și un exemplu, sunt ahtiați după trenuri. Cu nepoțelul meu cel mare a trebuit să facem zile, zile, zile, cu pierdea a ore întregi în Gara Constanța, ca să vadă trenul, să vadă locomotiva“.

Zaharia Nitu are în subordine șoferii de pe mai multe linii de autobuz. Pe scurt, este șef de coloană și spune că RATC a fost a doua casă:

„Aici am început activitatea de mic și sper ca în acest an să îmi depun dosarul de pensie. Am 45 spre 46 de ani de muncă numai din ITC. Nu am plecat nicăieri. Mi-a plăcut această meserie. Am fost mecanic și am urmat mai multe trepte. RATC, pentru mine, a fost casa mea“.

Are și amintiri plăcute din cariera de la Regie:

„Cum stăteam cu șoferii pe la capetele de linii din Mamaia și dirijam, vorbeam cu ei, la un moment dat îmi spune șeful nostru de autobază, Dumnezeu să-l ierte, domnul Șerban: Hai să mai facem o cursă! Fă una pentru mine!

Victor Terziu este șef Comprtimentului Ateliere Exploatare din cadrul RATC Constanța:

„Momentan lucrăm în cadrul regiei, avem un colectiv de oameni serios închegat și dotat, în care experiența și priceperea celor în vârstă se împletesc, cum nu se poate mai bine, cu dorința de afirmare a celor tineri. RATC înseamnă totul pentru mine. Dacă am venit aici de la 17 ani și am o vechime de 45 de ani în cadrul ITC, am spus totul“.

În 1980, transportul public de persoane din Constanța era format din 588 de autobuze, 123 de troleibuze și 48 de taximetre. Până în 1989, această activitate era una destul de grea, atât pentru angajați, cât și pentru călători. Ibram Timur:

„Până în 1989 nu se făcea față în orașul Constanța cu transportul public de persoane. Industria, economia, duduiau. Portul lua, poate, 15 mii de salariați dimineața. În toată zona industrială era capacitate de forță și trebuiau transportați și aduși la locul de muncă. În toate diminețile, toți colegii mei care lucrau în exploatare auto erau împrăștiați în tot orașul, ca să asigura urcarea și coborârea călătorilor, pentru că era foarte, foarte aglomerat“.

Aglomerația nu era singura problemă a transportului în comun:

„O cameră pentru un cauciuc o vulcanizam de câte 10 – 15 ori. Nu erau camere noi. Recuperam de la gunoaie anvelope, le cârpeam, ca să putem circula“, mai spune Ibram Timur.

Prima linie de troleibuz din Constanța a fost înființată pe 5 august 1959. Pe 20 august 1984 a fost dată în folosință prima linie de tramvai, pe ruta 100, Gara CFR – Satul de Vacanță. Ultima linie de tramvai, 104, care făcea legătura între Gara CFR și cartierul Poarta 6, a fost a apărut în 1996, dar a fost desființată la începutul anilor 2000. În 2008, ultimele două linii de tramvai, 101 și 102, au fost înlocuite cu autobuze. Troleibuzele au dispărut din Constanța în anul 2010, ultima linie fiind 48.

Iată câteva dintre liniile de transport în comun existente în anul 1976 în municipiul Constanța, conform volumului Constanța. Istoria Transportului public, scris de Petrică Miu și Dumitru Coiciu:

– linia 34: Km 4-5 – Fabrica Munca Ovidiu
– linia 36: Tomis Nord – Peninsula
– linia 37: Tomis Nord – Mamaia – Năvodari
– linia 38: Năvodari – Combinatul petrochimic Midia
– linia 50: Tomis Nord – bd. Lăpușneanu – Gară.

Tramvaiele din Constanța au circulat pe următoarele trasee:
– linia 100: Gară – bd. Lăpușneanu – Satul de Vacanță
– linia 101: Gară – Km 4-5 – Zona industrială
– linia 102: Faleză Nord – str. Soveja – Zona industrială
– linia 104: Gară – Abator – Poarta 6 Port.

Astăzi, transportul în comun din municipiul Constanța se efectuează atât cu autobuzele RATC, cât și cu microbuzele operatorilor privați.

Iată traseele autobuzelor RATC:

Iată și traseele microbuzelor care circulă în municipiul Constanța:

Foto vechi: Constanța. Istoria Transportului public, arhivă RATC

Discuții

comments