Casa din Viscri a Regelui Charles se redeschide pentru vizitare cu o nouă expoziţie a fotografului britanic Barry Lewis
Casa din Viscri a Regelui Charles al III-lea s-a redeschis publicului pentru un nou sezon de vizitare.
Articol de Marian Stoica, 9 aprilie 2024, 18:00
Şura reconvertită a proprietăţii tradiţionale săseşti găzduieşte, în premieră în România, expoziţia „The Darkness Within, Copşa Mică 1988 – 1995”, o explorare tulburătoare a impactului pe care industrializarea forţată o are asupra omului şi a mediului înconjurător, prin lentila fotografului britanic Barry Lewis.
Expoziţia temporară aduce în faţa publicului o selecţie de 42 de fotografii realizate pe parcursul vizitelor sale în zonă atât înainte de 1989, cât şi în anii următori.
„M-am întors în Transilvania pe 6 ianuarie 1990. Era o iarnă aspră şi îngheţată. Am înţeles că lucrurile nu s-au schimbat în bine când, ajuns la câţiva kilometri de oraş, am văzut culoarea zăpezii schimbându-se din alb în gri şi am întâlnit nişte ciobani cu turma lor de oi albe înnegrite. Sursa negrului erau 7 coşuri de fum de mărimea unor silozuri de rachete menite să protejeze oamenii de poluare, dar având filtrele în mare parte distruse. În Copşa Mică oamenii erau negri, zăpada era neagră, casele erau negre, copiii erau negri şi nimic nu creştea în câmpurile negre din jur. Pe măsură ce mergeam pe crusta îngheţată a zăpezii întunecate, fiecare pas lăsa o urmă albă, un fel de negativ fotografic şi mă simţeam intrat într-o lume suprarealistă în care totul era întors cu susul în jos„, îşi aminteşte Lewis.
Prin fotografiile sale evocatoare, Lewis surprinde dezolarea şi rezilienţa locuitorilor oraşului în mijlocul întunericului generat de fabricile Carbosin şi Sometra. Munca sa, ulterior publicată în revista Life şi onorată cu prestigiosul premiu Leica Oskar Barnack (LOBA), scoate la lumină costul uman al industrializării iresponsabile şi poate fi un prilej de reflecţie asupra nevoii de justiţie în probleme de mediu în România post-revoluţionară.
Știrea completă, AICI