TIMIȘ: Sticluţă de parfum cu eleganţă Belle Epoque, exponatul lunii la Muzeul Naţional al Banatului
Muzeul Naţional al Banatului îşi aşteaptă vizitatorii, începând din 10 octombrie, într-o atmosferă de epocă, exponatul lunii fiind o sticluţă de parfum realizată în stil eclectic, într-un atelier central-european, la sfârşitul secolului XIX, care completează expoziţia „Belle Epoque: Frumuseţe şi Eleganţă”.
Articol de Marian Stoica, 5 octombrie 2024, 16:00 / actualizat: 6 octombrie 2024, 16:29
Muzeul creează astfel atmosfera deosebită când moda, arta şi parfumul erau esenţiale pentru oricine voia să lase o impresie memorabilă, această sticluţă fiind un mic simbol al sofisticării.
Muzeograful MNB Teodora Moţ spune că sticluţa îmbină perfect un cristal roşu intens cu o carcasă decorată în motive vegetale, un aliaj de argint, cupru şi plumb care arată cât de multă atenţie la detalii se punea pe astfel de obiecte.
„Imaginează-ţi doamnele acelei epoci, în rochii vaporoase şi pălării mari, purtând sticluţa aceasta în poşetele lor, ca pe o mică operă de artă. Aceasta înseamnă eleganţă fără efort, când fiecare detaliu era ales cu grijă şi fiecare accesoriu spunea o poveste despre cine eşti şi ce vrei să arăţi lumii. Dar, ce face ca această sticluţă să fie cu adevărat remarcabilă este faptul că ea nu era doar un recipient, ci o adevărată expresie a rafinamentului acelei vremi. La Belle Epoque era despre a fi autentic, despre a-ţi exprima identitatea prin mici detalii, iar o sticluţă de parfum era la fel de importantă ca o bijuterie scumpă. În acea perioadă, parfumierii precum Francois Coty revoluţionau industria iar sticlele în care era păstrată esenţa erau adevărate piese de artă”, detaliază, miercuri, Teodora Moţ, pe site-ul MNB.
Perioada dintre ultimele decenii ale secolului XIX şi începutul secolului XX, cunoscută şi sub denumirea de La Belle Epoque, a fost caracterizată de schimbări precum industrializarea, expansiunea urbană, dezvoltarea diviziunii muncii, dar şi o tranziţie către o nouă viziune asupra lumii, o epocă de schimbare a percepţiilor atât pe plan colectiv, cât şi individual.
Însăşi denumirea de Belle Epoque se traduce literal ca „epoca frumoasă”, „anii frumoşi”, de dinaintea marii confruntări militare ce avea să urmeze, Primul Război Mondial, un interval de timp în care creaţia a atins mari culmi pe multe planuri. Fiind o perioadă de acalmie, cu multe inovaţii materiale, tehnologice, dar şi spirituale, în această atmosferă au înflorit şi artele: poezia, muzica, pictura, teatrul, opera, dar şi arta vestimentară, a folosirii celor mai felurite şi complexe materiale, a celor mai extravagante modele, a parfumurilor, a tot ceea ce ţine de eleganţă şi fineţe, menţionează muzeografa.
Doamnele Belle Epoque, sofisticate, elegante, în rochiile lor extravagante, etalând coafuri încântătoare, sunt admirate până în zilele noastre şi reprezintă etaloane de graţie şi distincţie.
Creşterea numărului de magazine, datorită progreselor tehnice din domeniul industriei confecţiilor, declanşate de revoluţia industrială şi, deci, a producţiei de îmbrăcăminte, precum şi a mobilităţii, începuturile dezvoltării industriei turistice au creat o piaţă mult mai mare pentru bunurile de lux, cum ar fi parfumurile, ceasurile şi bijuteriile.
Parfumierul Francois Coty a început să producă miresme în 1904 şi a obţinut primul succes prin intermediul magazinelor. El a descoperit importanţa sticlelor elegante şi le-a cerut lui Rene Jules Lalique (1860-1945) şi companiei Baccarat să proiecteze sticle Art Nouveau, stilul artistic reprezentativ sfârşitului de secol XIX şi începutului de secol XX.
AGERPRES