Educatoare pentru o zi la creșă, în Cluj [AUDIO]
Proiectul “Educatoare pentru o zi” este unul cu tradiție în grădinițele din România. Practic, este vorba despre o activitate voluntară a mamelor care aleg să petreacă timp în grupă, alături de copiii lor, desfășurând activități didactice sub îndrumarea educatoarei propriu-zise. Pentru prima oară, anul acesta proiectul a fost introdus și în creșele clujene.
Articol de Radio Vacanța, 27 noiembrie 2023, 15:13
Colega noastră, Alina Nechita a fost și ea educatoare pentru câteva ore.
Ușor? Nu, nu a fost ușor, dar asta știam de la început că nu va fi. Spre norocul meu, a fost o zi în care au fost prezenți doar 16 din cei 22 de copilași din grupa Iepurașilor de la Creșa Martinel II din Cluj-Napoca. Cine a avut în casă un copilaș de 2 ani și își mai amintește cum era, știe că ai nevoie de multă răbdare și creativitate cu un astfel de micuț, pentru că se plictisește super repede. Am primit structura zilei, pe activități didactice, cu o seară înainte. De frică să nu am insomnii, am dat doar jumătate de ochi peste ea. Dimineață am luat cu mine două cărți subțiri și m-am prezentat la creșă în calitate de educatoare, pentru măcar două ore, cât speram să resist.
A fost provocatoare și foarte solicitantă această activitate. Unii au avut nevoie de ajutor la mâncare, alții își doreau doar să fie luați de mânuțe, în timp ce săreau pe muzică sau să le fie ascultate toate ideile, care veneau cu duiumul.
Conform proiectului, mamele intră pe rând la grupă, în zile diferite, pentru ca efectul, în ansamblu, să fie unul pozitiv, iar educatoarele coordonează întreaga activitate, pe tot parcursul zilei. Reacțiile de după, sunt interesante, mi-a povestit educatoarea Codruța Breazu.
Și… m-am pus pe citit povești. E prea mult spus povești, pentru că au avut răbdare doar la jumătate de poveste.
Proiectul “Educatoare pentru o zi” este, în primul rând, pentru copii. Ei trebuie să fie conștienți că părinții le sunt alături. Apoi este despre a crea relații de empatie, colaborare, îmbunătățirea comunicării transparente și înțelegerea, de către părinți, a mediului în care cei mici își petrec 8 ore pe zi, a declarat Ana-Maria Nechita, director la Creșa pentru Educație Timpurie, Cluj.
În educație există idei, teorii, valori, principii, reguli sau practici confirmate în timp, dar nu există rețete. Fiecare copil este este unic și la fel și educatorul. Relația dintre ei, însă este una extrem de importantă și își va pune amprenta asupra personalității viitorului școlar și, mai apoi, adult.
Alina Nechita