Zilele Mocăniței, la a opta ediție | AUDIO
Prima dată în peste 100 de ani, o locomotivă cu abur englezească circulă pe pământ românesc.
Articol de Radio Vacanța, 7 septembrie 2023, 13:25 / actualizat: 8 septembrie 2023, 9:07
Asociația Prietenii Mocăniței organizează, pe 9 și 10 septembrie, Zilele Mocăniței.
Vedeta celei de-a opta ediții vine tocmai din Anglia.
Este pentru prima dată în peste 100 de ani când o locomotivă cu abur englezească circulă pe pământ românesc, după cele aduse pentru prima cale ferată din Principatele Române (București – Giurgiu), dintre care în prezent se mai păstrează una singură, locomotiva Călugăreni la Muzeul CFR.
Din cei 64 de kilometri de cale ferată de mocăniță de pe Valea Hârtibaciului, până acum au fost repuși în funcțiune de către voluntari cei 7 kilometr, dintre gările Hosman și Cornățel. Asociația Prietenii Mocăniței organizează regulat curse cu trenul diesel, iar ocazional cu un tren cu abur.
Mihai Blotor este fondatorul asociației, care contribuie la promovarea turismului pe Valea Hârtibaciului.
Evenimentul Zilele Mocăniței ca în fiecare an, aduce o locomotivă cu abur pe șinele mo căniței dintre Cornățel și Hosman, un tronson de linie reparat de către voluntari în ultimii ani de zile. Ca și noutate anul ăsta locomotiva este vedeta. Este adusă tocmai din Anglia de la prietenii noștri englezi care ne-au ajutat de la începutul proiectului. Va circula cu patru vagoane de turiști de cinci ori pe zi. Sâmbătă și duminică vom avea curse la orele 9:30, 11:30, 14:00, 16:00 și 18:00 și pe lângă asta vom avea și alte surprize în gară. Producătorii locali au fost invitați de asemenea.
Reporter: Există oare vreun număr limită de participanți, de invitați?
Desigur. Trenul nu poate avea mai mult de 120 de locuri.
Reporter: Și biletele le achiziționăm online?
Tocmai din cauza asta, din experiența anilor trecuți, este foarte mare aglomerație, mai ales la unele dintre curse, așa că se fac rezervări în prealabil, online.
Reporter: Câtă muncă se află în spatele unui astfel de eveniment?
Proiectul a fost început în urmă cu 15 ani și ca să putem circula pe sectorul ăsta, nouă ne-a luat vreo 3 ani de zile să reparăm linia. Și de atunci tot întreținem, deoarece cât circuli pe ea, cu atât se degradează mai tare. Un eveniment de genu are în spate cam un an de muncă. Deci când se încheie evenimentul începem munca pentru următorul an. Dacă ar fi să calculez așa în ultima săptămână sau chiar ultimele două săptămâni înainte de eveniment câte cinci-șase voluntari, ori 12h/zi cam pe acolo ar fi.
Reporter: Dumneavostră sunteți fondatorul asociației. Cu ce vă mândriți în calitate de fondator?
Cu voluntarii în primul rând. A m niște oameni foarte faini alături de mine strânși de-a lungul timpului. Nu e o muncă pentru oricine, mai ales când ai de schimbat traverse sau de tăiat copaci. Mă rog, de copaci poate e mai ușor. Mai ales în 32 de grade, în soare și trebuie s-o faci pentru că a doua zi trebuie să treacă trenul pe-acolo, deci nu-i pentru oricine. Mulți vin o dată după aia nu mai vor să audă, dar cei câțiva care rămân sunt oameni faini cu care vrei să faci ceva și avem tot timpul provocări tehnice de cele mai multe ori, nu vă gândiți că vreunul din noi suntem ceferiști. Eu sunt de profesie programator, mai am pe lângă mine medici, istorici, vopsitori, dar învățăm din mers și pot zice că până acuma n-am făcut greșeli deloc.
Păi acuma da, pentru weekend-ul ăsta suntem complet focusați pe evenimentul ăsta, Zilele Mocăniței, dar întotdeauna avem planuri. Bine nu le putem controla foarte clar pentru că ține foarte mult și de statul român care se mișcă foarte, foarte greu. De exemplu linia este a statului și noi plătim chirie pe ea și până ei nu mișcă să întabuleze terenul noi suntem legați de mâini și de picioare, putem accesa fonduri pentru investițiile în linie de exemplu. Dar planuri avem tot timpul. Planul mare este să extindem linia, să deschidem mai mulți kilometri de cale ferată ca să putem oferi acest beneficiu turiștilor și altor comunități din zonă care de-abia așteaptă și să îmbunătățim infrastructura din gări, adică toalete, peroane mai bune, gări mai frumoase pentru că astea au fost părăsite din 2001 și s-au furat de cele mai multe ori, s-au degradat, acoperișuri care stau să cadă, deci avem mult de muncă și pe partea asta.
Ștefania Colpoș