Dirijorul Cristian Măcelaru, despre ceremonia deschiderii Jocurilor Olimpice: Sunt partituri care au fost compuse special pentru acest eveniment
Într-un interviu pentru Radio România Muzical, maestrul vorbește despre JO 2024 care încep, vineri, la Paris.
Articol de AP, 26 iulie 2024, 12:25
Sub bagheta dirijorului Cristian Măcelaru, Orchestra Națională a Franței face parte din distribuția spectacolului de deschidere a Olimpiadei de vară de la Paris, programat vineri.
Într-un interviu pentru Radio România Muzical, maestrul vorbește despre acest eveniment, dar și despre rolul pe care l-a construit pentru acest ansamblu în cadrul societății franceze.
RRM: Se presupune că un miliard de oameni vor urmări spectacolul de deschidere a Olimpiadei de la Paris, în care ești direct implicat ca parte a unui spectacol care va dura trei ore și jumătate în care vei conduce Orchestra Națională a Franței.
Cristian Măcelaru: Vom avea invitați extraordinari! Se face totul la un nivel foarte detaliat. Noi vom fi la sfârșitul ceremoniei a deschiderii jocurilor olimpice și mă bucur foarte mult că se pune un accent atât de important pe muzica vie, adică muzica prezentată cu muzicieni care cântă în locul ceremoniei, acolo unde va fi absolut totul, pentru că este important ca oamenii să vadă și felul în care arta și cultura reprezintă, de fapt, frumusețea acestor jocuri olimpice în care venim și ne adunăm împreună să ne încurajăm unii pe ceilalți, să ne bucurăm de sportivii care vor fi implicați în jocurile olimpice. Iar muzica întotdeauna ajută la a crea un sentiment de sărbătoare. Mă bucur că este o orchestră vie care va participa la această ceremonie.
RRM: Cum se va derula ziua de 26 iulie?
Cristian Măcelaru: Suntem implicați pe tot parcursul. Din câte am înțeles, va fi în momente diferite, depinde de cum se desfășoară absolut totul. Eu sunt acolo toată ziua. Sunt implicat toată ziua, de dimineața până seara și vor fi momente în care așteptăm, momente în care cântăm, momente în care colaborăm.
RRM: Ce partituri ați pregătit, mai precis?
Cristian Măcelaru: Sunt partituri care au fost compuse special pentru acest eveniment. Este imnul olimpic. Sigur vom participa și la „La Marseillaise”, care este imnul național al Franței, într-o versiune regândită pentru acest eveniment. Sunt multe partituri compuse special pentru acest eveniment.
RRM: Este ceva apropiat de muzica clasică sau mai curând de altceva?
Cristian Măcelaru: De toate felurile. Este și muzică clasică și muzică modernă, ușoară, absolut de toate.
RRM: Veți cânta pe un vapor care stă pe Sena sau pe malul Senei?
Cristian Măcelaru: Noi suntem chiar la ceremonia finală. Nu suntem pe vapor, suntem pe pământ. Vom fi chiar la ceremonia de final …
RRM: Orchestra Națională a Franței are un loc aparte în ceea ce înseamnă viața, nu numai culturală, dar în general socială în Franța, pentru că Orchestra Națională a Franței a cântat și prin tradiție cântă și de Ziua Națională a Franței; ai fost și anul acesta implicat într-un spectacol extraordinar. Povestește-ne puțin despre rolul Orchestrei Naționale a Franței ca simbol al Franței, de fapt.
Cristian Măcelaru: Când am devenit directorul muzical al orchestrei, am încercat prin acest fel de evenimente să arăt și oamenilor din Franța că, de fapt, o orchestră națională trebuie să fie un simbol cultural al populației, al oamenilor, pentru că este foarte important să găsim acele lucruri în viața noastră de zi cu zi care reprezintă frumosul, care reprezintă cultura noastră, identitatea noastră. Iar pentru francezi, Orchestra Națională a Franței a devenit un ambasador adevărat al culturii franceze și în acest fel putem să unificăm sub aceeași umbrelă culturală tot ceea ce înseamnă cultura franceză, pentru că este foarte largă, sunt foarte mulți artiști, compozitori care au contribuit la crearea acestei identități culturale. Am avut posibilitatea să reprezentăm în momente importante, naționale, cum este Ziua Națională a Franței pe 14 iulie în fiecare an, să creăm un eveniment care să pună cultura în prim plan. Pentru mine, cultura întotdeauna reprezintă identitatea cea mai pură a unei civilizații, a unor oameni și în acest fel Orchestra Națională a Franței devine simbolul cultural francez.
RRM: Este aceasta o parte a unei viziuni mai largi Radio France sau este doar viziunea orchestrei în sine?
Cristian Măcelaru: Este o viziune a orchestrei, dar sigur, orchestra fără ajutorul Radio France, care este instituția care ne găzduiește pe noi, nu ar fi posibil. Este o idee pentru care m-am luptat eu, personal, foarte mult să o creez, iar acum văd și îmi dau seama când ei observă că acest lucru este un lucru foarte important și bun și pentru orchestră, dar și pentru societate. Ei au adoptat această idee și cu toții luptăm pentru a deveni mai importanți, pentru a deveni mai vizibili. Avem și acest turneu în fiecare an, se numește Le Grand Tour du National, care este un turneu intern unde mergem în locurile în care de obicei nu cântă o orchestră simfonică. Cântăm în săli care nu sunt săli de concert, sunt săli de cinema, sunt săli multifuncționale, dar aducem muzica clasică vie, adevărată, poate pentru prima dată în aceste comunități. Facem cam 12-13 concerte pe an. Repetăm multe din concertele noastre în locuri în care nu au mai văzut o orchestră și întotdeauna oamenii se bucură atât de mult, iar acest lucru face parte tot din acest concept de a arăta și de a pune cultura franceză în inima identității oamenilor din Franța.