Gala UNITER 2024: „Antologia dispariţiei”, cel mai bun spectacol
„Vara în care mama a avut ochii verzi” a obținut premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic.
Articol de AP, 28 mai 2024, 15:30
Producţie a Teatrului Naţional “Vasile Alecsandri” din Iaşi, “Antologia dispariţiei” a fost declarat cel mai bun spectacol la cea de-a XXXII-a ediţie a Galei Premiilor UNITER.
Piesa de teatru a fost creată după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu.
Premiul a fost înmânat de ministrul Culturii, Raluca Turcan, şi de actriţa Nicoleta Lefter directorului teatrului, regizorul Cristian Hadji-Culea.
“Antologia dispariţiei” și-a mai adjudecat Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar – Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil, şi Premiul pentru Cel mai bun video design – Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacol.
Laureații Galei UNITER 2024:
- Cel mai bun debut – Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul “10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa
- Cea mai bună scenografie – Velica Panduru pentru decorul spectacolului “Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania “Liviu Rebreanu”
- Cel mai bun actor în rol secundar – Miklos Bacs pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul “Rubedeniile”, după Moricz Zsigmond, regia Laszlo Bocsardi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
- Cea mai bună actriţă în rol secundar – Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul “Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi
- Cel mai bun actor în rol principal – Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul “Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica şi versurile Stephen Task, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu, Teatrul “Stela Popescu” Bucureşti
- Cea mai bună actriţă în rol principal – Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul “Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti
- Cel mai bun critic de teatru (Premiul “George Banu”) – Oltiţa Cîntec
- Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută, premiu acordat sub egida Casei Regale a României – “Lumânările dreptăţii” de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania “Tompa Miklos”
- Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii – “Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti
- Cea mai bună muzică originală şi sound design – Tibor Cari pentru muzica originală din spectacolul “Lumânările dreptăţii” de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania “Tompa Miklos”
- Cel mai bun video design – Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacolul “Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi
- Cel mai bun lighting design – Michael Bischoff pentru “Woyzeck” de Georg Buchner, regia Hunor Horvath şi Edith Buttingsrud Pedersen, Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană
- Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic – “Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea şi adaptarea radiofonică Magda Duţu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune
- Cea mai bună regie (Premiul “Lucian Pintilie”) – Andrei Măjeri pentru piesa “Cine l-a ucis pe tata?”, Teatrul Metropolis Bucureşti
- Cel mai bun spectacol – “Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi.
Premii speciale:
- Rodica şi Mugur Prisăcaru, pentru performanţa în arta teatrului de păpuşi şi marionete
- Opera Comică pentru Copii, pentru coerenţa şi consistenţa programelor de educaţie prin artă a publicului tânăr
- Centrul Cultural Municipal “George Coşbuc” Bistriţa, pentru iniţierea şi realizarea proiectelor teatrale “La câţiva oameni distanţă de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim, şi “Tinereţe fără bătrâneţe”, workshop condus de Silviu Purcărete
Premii pentru întreaga activitate le-au fost înmânate actriţei Oana Pellea, actorului Dan Condurache, regizorului Petrică Ionescu, scenografei Viorica Petrovici şi criticului şi istoricului teatral Miruna Runcan.
Premiul de excelenţă “Ion Caramitru” i-a fost oferit actorului Valer Dellakeza “pentru o carieră excepţională încununată de rolul “profetului Ieremia” din spectacolul “Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii”.
Premiul preşedintelui UNITER a revenit Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu pentru 30 de ani de activitate.
“E un festival care a crescut organic, e un festival care reprezintă o muncă de viaţă a unei echipe extraordinare, a unui om cu o voinţă şi cu o capacitate de coagulare şi cu o capacitate de a polariza oameni şi idei. E foarte complicat să vorbeşti despre FITS pentru că de obicei festivalurile se fac cheltuind bani, ele se duc, vedem spectacole mai bune sau mai puţin bune, în funcţie de moment. Mă interesează ce se întâmplă după, cunoşti oameni, se produc întâlniri importante. De obicei, un festival de calitate merge mai departe prin proiectele pe care le lansează, prin conexiunile pe care le face. Asta mie mi se pare o construcţie, de fapt, exact asta a făcut Festivalul Internaţional de la Sibiu şi face Constantin Chiriac. E un festival care a cucerit oraşul Sibiu şi care se confundă cu oraşul Sibiu şi nici nu mai ştim dacă a fost Sibiul sau FITS-ul prima dată”, a declarat Dragoş Buhagiar.
Distincţia a fost primită de preşedintele Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu şi director general al Teatrului Naţional “Radu Stanca” Sibiu, Constantin Chiriac.
Găzduit de Gala Premiilor UNITER, Premiul British Council pentru susţinerea incluziunii sociale şi încurajarea implicării civice a revenit Asociaţiei Ferentari pentru proiectul “PlayHood”.
Juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina Epîngeac, Cristina Rusecki şi Octavian Szalad, iar juriul final care a desemnat câştigătorii Premiilor UNITER i-a avut în componenţă pe actorul Richard Balint, regizorul Alexandru Berceanu, criticul de teatru Doru Mareş, scenograful Viorica Petrovici şi criticul de teatru Maria Zărnescu.