Podul peste Dunăre la Brăila, la momentul inaugurării: Impresii de la fața locului
Podul construit peste Dunăre la Brăila, al treilea pod suspendat ca dimensiune din Europa a fost dat în folosință azi, după 5 ani de lucrări. Prin această realizare, devine mult mai facilă circulația dinspre Moldova spre litoral, iar județul Tulcea, cel mai izolat din țară, primește o bună șansă de dezvoltare economică.
Articol de Doina Sîrbu, 6 iulie 2023, 16:55
Până acum, singura posibilitate de a ajunge din judeţul Brăila în judeţul Tulcea era cu bac-ul, iar călătoria dura aproximativ 50 de minute. Acum, distanţa poate fi parcursă în mai puţin de 5 minute. Din acest motiv, foarte mulţi aşteptau inaugurarea podului.
“Suntem curioşi să vedem cum e pe pod. Am fost la pescuit în Murighiol, în vacanţă. Acum mergem spre casă. Suntem din Ploieşti şi vrem să vedem cum arată podul. Să vedem ce a putut să facă România, ajutată de Uniunea Europeană”, ne-a declarat un alt bărbat.
“Este ceva…Trebuia făcut demult, nu acum…”, spune un bărbat.
“Am aşteptat cu nerăbdare, pentru că frecvent facem tura asta spre Brăila şi stăm ore întregi la bac şi pierdem timpul şi răbdarea. Mai ales răbdarea. Şi banii cheltuiţi pe bac…dacă ai două, trei curse…. Eu sunt din Carcaliu şi merg des în Brăila pentru că e mai aproape. Ne convine aici ca timp, că sun 20 de Km. De bani nu vorbim”, este de părere o femeie.
Lungimea totală a podului este de 1.974,30 metri, iar deschiderea centrală este de 1.120 metri. Comparativ, celebrul pod Golden Gate din San Francisco are o lungime de 1.970 de metri și o deschidere centrală de 1.280 de metri.
“A fost o provocare pentru mine, ca și inginer. Am terminat Căi Ferate, Drumuri și Poduri și nu că mi-am dorit, dar s-a și îndeplinit acest vis. E un proiect de amploare pentru toată infrastructura din România, mai ales pentru podari și sperăm să ne bucurăm toți românii de el și nu numai cei din zonă de aici. Să atragă traficul și să fie cât mai multă populație care să se bucure de el, că o să devină efectiv un obiectiv”, spune Dragoș Popescu, responsabil proiect CNAIR.
Cele două turnuri ale Podului ating o înălțime de 192 metri și sunt practic cele mai înalte construcții din România (dincolo de coșuri de fum sau antene). Podul de la Brăila are trei deschideri: o deschidere principală – 1.100 metri și două deschideri laterale de 490 de metri pe malul Brăila și 360 metri pe malul Tulcea. Contractul pentru Podul suspendat de la Brăila, cea mai complexă lucrare de infrastructură rutieră din ultimii 30 de ani, a fost semnat în ianuarie 2018 pentru 433 milioane euro, iar constructorul a intrat în teren la sfârşitul anului 2018.
“Am avut astăzi, onoarea să paticip la inaugurarea celui mai mare pod din România peste Dunăre, un pod de o însemnătate excepţională pentru judeţul nostru. El se numeşte podul de Brăila la Tulcea. Evident că va folosi celor două comunităţi de pe ambele maluri ale Dunării, însă, pentru noi, cei din judeţul Tulcea, pentru că Tulcea, spre deosebire de Brăila, este în Dobrogea, iar Dobrogea era puţin izolată de restul ţării. Prin această conexiune vom avea un acces mult mai uşor, mai facil către zona centrală a ţării. Pentru locuitorii de pe malul dunărean al judeţului Tulcea, în special Măcin, Jijila, cele două localităţi învecinate podului, înseamnă foarte mult. Un acces uşor către Brăila, către Galaţi. Se evită foarte mult timpul pierdut când traversai cu bac-ul. Nu mai stai o oră să treci cu bac-ul pe malul celălalt. E suficient să traversezi podul cu maşina şi sperăm ca în viitor, şi pe jos, ca pieton”, a declarat deputatul de Tulcea, Michael Gudu.
Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliției Române a informat că circulația rutieră pe noul pod se va desfășura cu restricție de viteză de 80 km/h. Noaptea, în intervalul orar 21.00 – 06.00, de luni până vineri, circulația pe pod va fi suspendată. În weekend-uri și sărbători legale (chiar dacă sunt zile din cursul săptămânii), circulația rutieră va fi deschisă.
Aceste prevederi se aplică până la data de 30 noiembrie 2023.
Foto: Liliana Fustanela