Ascultă Radio Vacanța Live

Prima gară din Constanța a fost construită în anul 1860. Atunci a fost realizată și prima cale ferată Constanța Port – Cernavodă Port

Prima gară din Constanța a fost construită în anul 1860, în perioada în care Dobrogea se afla sub dominația Imperiului Otoman. Atunci a fost realizată și prima cale ferată Constanța Port – Cernavodă Port, de către grupul financiar britanic reprezentat de John Tevor Barkley.

Prima gară din Constanța a fost construită în anul 1860. Atunci a fost realizată și prima cale ferată Constanța Port – Cernavodă Port

Articol de Doina Sîrbu, 27 octombrie 2023, 11:54

Vechea Gară din Constanța a funcționat timp de 100 de ani, fiind amplasată pe locul în care, în prezent, este sediul Tribunalului Constanța, în vecinătatea Primăriei, Prefecturii și Consiliului Județean Constanța.

Specialiștii spuneau că gara avea un profil necorespunzător, cu o pantă de 10% și reprezenta o sursă permanentă de accidente. În plus, liniile erau insuficiente ca număr și ca lungime, pentru primirea trenurilor și gararea lor, iar clădirea de călători devenise total neîncăpătoare și nu mai făcea față traficului sporit de călători, în special în timpul sezonului estival.

Prin sistematizarea litoralului Mării Negre, de la Mamaia până la Mangalia, municipiul Constanța a devenit poarta principală de acces și trebuia să aibă o stație care să facă față traficului intens de călători.

Astfel, la 15 august 1959, în urma studiilor făcute, s-a trecut la executarea unei alte stații, pe un nou amplasament, cu linii şi instalatii moderne, precum și cu o clădire de călători, concepută cu simț de răspundere, atât din punct de vedere funcțional, cât și privind exploatarea feroviară şi pentru servirea publicului.

„După examinarea mai multor variante, s-a hotărât părăsirea vechii stații și construirea uneia noi, pe un amplasament situat spre Palas. Ținându-se cont și de dezvoltarea Constanței în ultimii ani, noul amplasament stabilit era destul de aproape de centrul orașului. Mutarea gării într-o altă zonă era o măsură radicală și constituia, totodată, un început curajos. Mai întâi, a fost separat traficul de marfă de cel de călători, în 1958, prin executarea unei stații de mărfuri în cartierul Oborului, cu folosirea antrepozitelor existente. În felul acesta, a fost sistematizată și circulația rutieră și pietonală urbană, prin fluxuri diferențiate ale mărfurilor și transportului în comun”, se precizează în cartea ”Construcții pentru transporturi în România 1881-1981”, scrisă de D. Iordănescu și C. Georgescu.

Prin crearea stației de mărfuri s-au asigurat toate condițiile pentru mutarea stației de călători pe noul amplasament.

La 1 august 1959 au fost începute lucrările la întregul complex, inclusiv stația tehnică, racordurile spre Palas și Mangalia, precum și clădirea de călători și de exploatare, iar la 15 mai 1960, într-un termen extrem de scurt, ținând seama de volumul important de lucrări executate, noul complex feroviar a fost dat în funcțiune.

„Integrată organic în peisajul citadin al Constanţei, clădirea de călători formează, prin silueta ei zveltă, nota dominantă a întregului ansamblu văzut dinspre bulevardul Republicii (n.r. în prezent Ferdinand). Logica funcțională şi constructivă, organizarea cît mai simplă a spațiilor interioare, circulații scurte, drepte și clare, permit o orientare imediată şi uşoară a publicului călător. Corpul afectat servirii călătorilor este net separat de blocul tehnic, destinat serviciilor de exploatare ale stației, fapt ce împiedică încrucișarea fluxurilor de circulație, facilitând exploatarea; la aceasta mai contribuie și specializarea strictă a stației numai pentru traficul de călători. Suprafața totală este de aprox. 6000 m², din care clădirea de călători are o suprafaţă construită de 1 470 m², cu 3 752 m suprafaţă desfășurată. Concepută ca unicat, într-o perioadă când pânzele curbe subţiri abia îşi croiau loc în tehnica românească a constructiilor din beton armat, clădirea de călători din Constanţa era, în același timp, prima evadare a Căii Ferate din vechile şi prăfuitele canoane ale construcțiilor tip CFR.  Prin soluțiile sale constructive originale şi îndrăznețe pentru acea epocă, prin ansamblul modern şi funcțional al întregii stații, ea constituia un început curajos şi promiţător. Pentru a marca locul ocupat de această construcție în arhitectura românească a deceniului al şaselea, este suficient să arătăm că proiectul ei a fost distins cu „Premiul de Stat și cu Premiul C.S.C.A.S.” pe anul 1960”, se mai arată în cartea ”Construcții pentru transporturi în România 1881-1981”, scrisă de D. Iordănescu și C. Georgescu.

În cele 9 luni au fost executați 155.000 metri cubi de terasamente, 14 km de linie cu 29 de schimbători, un pasaj inferior cu două tabliere de 13 m deschidere, un zid de sprijin de 4,20 m înălțime și 198 m lungime la ieșire spre Mangalia, clădiri în suprafață de 6000 mp și peroane acoperite pe 12.000 mp.

Proiectanții noii gări CFR din Constanța, clădire ale cărei cupole sunt construite în formă de scoică, iar marchizele peroanelor ce aduc cu silueta unui pescăruș, sunt arhitect Teonic Săvulescu și inginerii Dan Ghiocel, Gheorghe Şerban şi Mihai Manoilescu, din cadrul IPTTC, cei care au conceput lucrarea, de la ansamblu până la ultimul detaliu.

La 15 mai 1960, când noua clădire de călători a fost dată în folosință, vechea și bătrâna gară Constanța, care în același an, la data de 4 octombrie, ar fi împlinit 100 de ani de existență, a fost dezafectată.

Sursă: CFR Infrastructură Constanța / Foto: vrosulescu.blogspo, CFR Infrastructură Constanța

BRAȘOV: Salvamontiștii au avut de trei ori mai multe activități anul trecut față de 2023
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 20:00

BRAȘOV: Salvamontiștii au avut de trei ori mai multe activități anul trecut față de 2023

Anul 2024 a fost marcat de o creștere semnificativă a activităților desfășurate de formațiile Salvamont Brașov, Salvamont Predeal, Salvamont...

BRAȘOV: Salvamontiștii au avut de trei ori mai multe activități anul trecut față de 2023
Teatrul Maghiar de Stat din Timișoara lansează programul incluziv „Teatru pentru toți”
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 18:30

Teatrul Maghiar de Stat din Timișoara lansează programul incluziv „Teatru pentru toți”

Primul spectacol din cadrul acestui program, „Zâna lebădă”, o poveste emoționantă și plină de magie, are loc în 28 ianuarie, ora 10.00....

Teatrul Maghiar de Stat din Timișoara lansează programul incluziv „Teatru pentru toți”
CRAIOVA: Au început pregătirile pentru Târgul de Paște
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 15:30

CRAIOVA: Au început pregătirile pentru Târgul de Paște

Craiova se pregătește pentru Târgul de Paște, un eveniment special ce va transforma Parcul „Nicolae Romanescu” într-un spectacol de culori...

CRAIOVA: Au început pregătirile pentru Târgul de Paște
Zboruri TAROM dus-întors către Belgrad și Sofia, de la 199 de euro, începând cu 1 martie
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 15:00

Zboruri TAROM dus-întors către Belgrad și Sofia, de la 199 de euro, începând cu 1 martie

Pasagerii TAROM vor beneficia de prețuri promoționale pentru zboruri dus-întors către Belgrad și Sofia, între 1 martie și 31 mai (data...

Zboruri TAROM dus-întors către Belgrad și Sofia, de la 199 de euro, începând cu 1 martie
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 12:30

Mai multe zboruri între Brașov și Londra

Între 31 martie și 26 octombrie, Wizz Air va opera mai multe zboruri pe ruta Brașov – Londra. Veste bună pentru brașovenii care vor să...

Mai multe zboruri între Brașov și Londra
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 12:08

Un al 5-lea concert, programat de André Rieu la Cluj-Napoca

Biletele pot fi achiziţionate începând de vineri, 17 ianuarie. Violonistul olandez André Rieu pregăteşte o serie de spectacole la BT-Arena din...

Un al 5-lea concert, programat de André Rieu la Cluj-Napoca
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 10:48

ANM prognozează temperaturi mai ridicate decât cele normale

Următoarele săptămâni vor fi caracterizate de un deficit de precipitaţii. Meteorologii prognozează temperaturi peste normalul perioadei în...

ANM prognozează temperaturi mai ridicate decât cele normale
Știri vineri, 17 ianuarie 2025, 10:36

Poiana Brașov. Condiții excelente pentru schiori. Se deschide și pârtia Lupului inferior

Stratul de zăpadă bătută de pe pârtie măsoară 50 de cm în cea mai mare parte a domeniului schiabil din Poiana Brașov, ajungând la 60 de cm...

Poiana Brașov. Condiții excelente pentru schiori. Se deschide și pârtia Lupului inferior