România închide spațiul aerian în nordul Dobrogei. Exceptate sunt doar aparatele SMURD și ale MApN
Pe fondul intensificării atacurilor ruseşti asupra porturilor ucrainene de la Dunăre, au fost necesare măsuri pentru a asigura o mai eficientă capacitate de monitorizare şi control al utilizării spaţiului aerian.
Articol de AP, 14 septembrie 2023, 19:39 / actualizat: 14 septembrie 2023, 20:43
Autorităţile au impus restricţii suplimentare de zbor în spaţiul aerian limitrof graniţei cu Ucraina din zona de nord a Dobrogei, între Sulina şi Galaţi, pe o adâncime de 20-30 km în interiorul spaţiului aerian naţional, până la înălţimea de 4.000 de metri.
Potrivit Ministerului Apărării, nu este permis zborul aeronavelor pilotate sau nepilotate, cu excepţia aeronavelor de stat, inclusiv SMURD şi a aeronavele aflate în situaţii de urgenţă.
MApN aminteşte că, încă din luna mai 2022, au fost impuse restricţii de zbor în spaţiul aerian din apropierea întregii graniţe cu Ucraina, pe o adâncime de 8 km în interiorul spaţiului aerian naţional, până la înălţimea de 1.000 de metri.
Zborul aeronavelor civile în zona de control de aerodrom a aeroportului Tulcea nu este afectat.
Pe fondul intensificării atacurilor ruseşti asupra porturilor ucrainene de la Dunăre, au fost necesare măsuri pentru a asigura o mai eficientă capacitate de monitorizare şi control al utilizării spaţiului aerian, informează MAPN într-un comunicat.
Bucăți de drone rusești au fost descoperite, în ultimele zile, pe teritoriul românesc de la granița cu Ucraina.
„Încă de după începerea războiului de agresiune al Federaţiei Ruse în Ucraina au fost impuse restricţii de zbor în spaţiul aerian limitrof întregii graniţe cu Ucraina, dintre Ucraina şi România, din mai 2022, cu următoarele limite: o adâncime de 8 km în spaţiul aerian naţional şi până la înălţimea de 1.000 m. Deci spaţiul este restricţionat doar între aceste coordonate. După intensificarea atacurilor ruseşti asupra porturilor ucrainiene, ştiţi că sunt atacuri executate în mod repetat în ultima lună şi jumătate, au fost evident necesare măsuri pentru extinderea acestor restricţii, pentru a asigura o capacitate de monitorizare şi control a utilizării spaţiului aerian cât mai eficientă. De aceea, de ieri, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, împreună cu Ministerul Apărării Naţionale, în calitate de responsabil privind managementul spaţiului aerian, au transmis o notificare privind suplimentarea restricţiilor de zbor, deci peste cele care existau deja, o notificare de tip NOTAM prin canalele oficiale de comunicare de către autorităţile aeronautice competente civile şi militare, respectiv ridicarea înălţimii la 4.000 m şi cu o adâncime de 20 până la 30 km în interiorul spaţiului aerian naţional, în funcţie de configuraţia efectivă a graniţei. Această zonă este notificată prin coordonate precise către toţi utilizatorii spaţiului aerian. În această zonă nu este permis zborul aeronavelor pilotate sau nepilotate, cu excepţia aeronavelor de stat, inclusiv SMURD şi aeronavele aflate în situaţii de urgenţă şi, foarte important, zborul aeronavelor civile în zona de control a aerodromului Tulcea nu sunt afectate de această restricţie”, a spus purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării, într-o intervenție telefonică la Digi 24, preluat de Rador Radio România.
„Este o măsură preventivă, luată pe fondul intensificării atacurilor ruseşti asupra porturilor ucrainiene de la Dunăre, ceea ce a făcut necesar măsuri pentru extinderea restricţiilor, pentru a asigura o mai eficientă capacitate de monitorizare şi control pentru spaţiul aerian din această zonă”, a adăugat Constantin Spînu.
„Suplimentarea măsurilor se face după un plan şi după o logică instituţională. Nu pot să intru în detalii operaţionale la acest moment. Limitele pe care le au orice radare din lume, oricât de performante – şi eu am spus în repetate rânduri, inclusiv la dumneavoastră, Armata României are în dotare radare de ultimă generaţie – aceste limite sunt date şi de cauze obiective, de evoluţie la înălţimi foarte mici, dimensiunile foarte mici ale acestor aparate de zbor, amprenta extrem de redusă pe radar, pentru că sunt construite din materiale care nu reflectă undele radar, toate aceste elemente fac ca detecţia lor să fie îngreunată pentru orice tip de radar. Însă, măsurile care se pot lua în această situaţie pentru a creşte precizia detectării includ atât suplimentarea cu mijloace şi poziţionarea mijloacelor de detecţie în zone care să asigure o vizibilitate mai bună, cât şi măsuri de acest gen curăţarea, clarificarea traficului aerian, astfel încât să fie cât mai puţine elemente care să evolueze în această zonă, pe care noi am restricţionat de până până la 4.000 metri şi în acest fel să îmbunătăţim precizia, şi prin această măsură, precizia detectării ţintelor aeriene care ar putea evolua în acest spaţiu”, a punctat reprezentantul MApN.
„Aş vrea să nu creăm aşteptări nerealiste (…) limitările de natură constructivă, tehnologice, pentru aparatura de detecţie în spectrul radio-electronic sunt limitări obiective, sunt date de vegetaţie, de infrastructură. Undele radar nu se propagă sau se propagă cu mare greutate atunci când au în cale obstacole, iar imaginea care este obţinută nu poate fi întotdeauna de mare precizie. Deci n-aş vrea să creăm aşteptări realiste că, din momentul în care se instituie aceste restricţii aeriene, se va putea vedea tot şi se va putea construi un zid de nepătruns de la un capăt la altul, prin care să nu poată să treacă nimic, aşa cum sunt zidurile antiimigraţie, prin care nu pot să treacă cei care doresc să treacă graniţa în mod ilegal. În nicio situaţie, cu nicio tehnologie din lume, nu se poate construi un asemenea zid, însă sunt măsuri despre care am vorbit inclusiv la dumneavoastră, care se pot lua în conjuncţie, deci măsuri de tip militar, măsuri de tip managementul riscurilor civile, măsuri de tip diplomatic, care pot asigura o gestionare eficientă şi o reducere la maximum posibil a riscurilor asociate prezenţei într-o zonă aflată atât de aproape de o zonă de conflict”, a conchis Constantin Spînu.
Totodată, Ministerul Apărării Naţionale informează că, joi seara, au fost efectuate zboruri de instrucţie de către aviaţia militară deasupra Dobrogei.
Potrivit MApN, „zborurile au fost de antrenament şi nu s-au executat niciun fel de trageri”, în contextul în care mai multe persoane din zonă au sunat la numărul de urgenţă 112 şi au semnalat aeronave şi aşa-numite „explozii” pe care le-ar fi văzut sau auzit.
„Cel mai probabil, cetăţenii care s-au alarmat cu privire la aceste zboruri au observat efectul produs de trecerea aeronavelor de la zborul subsonic la cel supersonic, aşa-numitul boom sonic. Aeronavele militare au executat zborurile de instruire cu respectarea strictă a regulilor referitoare la înălţimile minime permise la survolarea zonelor locuite”, insistă Ministerul.