The Musical Man: Expoziţie interactivă de instrumentel muzicale, în turneu prin țară
Imaginată ca o călătorie ritmică în jurul lumii, chiar în propriul oraş, expoziţia le propune vizitatorilor să descopere cum sună viaţa pe cele şapte continente.
Articol de AP, 6 octombrie 2023, 13:36
O expoziţie interactivă de instrumente muzicale şi sonorităţi din peste 15 ţări este prezentată, în octombrie și noiembrie, în turneu prin oraşele Târgu Jiu, Timişoara, Suceava şi Oradea.
The Musical Man aduce, în premieră pentru România, zeci de instrumente şi coloane sonore unice, completate de butaforii, de instalaţii şi zone muzicale interactive pentru toate vârstele şi elemente de decor originale, importate din peste 15 ţări: din Europa şi până în îndepărtatul Orient, din Africa şi până în Americi. Acestea vor fi expuse ca parte a unui concept curatorial mai larg, care îmbină arta muzicală clasică cu cele mai ingenioase instalaţii muzicale, gândite să informeze şi să distreze deopotrivă publicul, într-un spaţiu neconvenţional, care vă va provoca să ascultaţi şi un altfel de muzică, cu care nu vă întâlniţi în fiecare zi.
Expoziţia este un side-project al festivalului World Experience, cunoscut anterior ca Festivalul Ambasadelor.
Instrumentele pot fi văzute în centrele comerciale Shopping Center Târgu Jiu (5-16 octombrie), Shopping City Timişoara (19-29 octombrie), Shopping City Suceava (2-15 noiembrie) şi ERA Oradea (19-30 noiembrie), zilnic, în timpul programului de funcţionare a mall-urilor.
Accesul este gratuit.
Imaginată ca o călătorie a omului în jurul lumii, chiar în propriul oraş, expoziţia le propune vizitatorilor să descopere cum sună viaţa pe cele şapte continente. Instrumente muzicale autentice, aduse din toate colţurile lumii – cu ajutorul misiunilor diplomatice acreditate la Bucureşti, al muzicienilor şi al colecţionarilor privaţi – sunt prezentate, alături de zeci de costume şi obiecte tradiţionale din ţările partenere, completate de panouri informative şi de elemente de recuzită, care recrează estetic şi senzorial atmosfera plină de viaţă şi de culoare din savanele africane, spiritul comunităţii din triburile amerindienilor, energia ceremoniilor tradiţionale din lumea musulmană şi spiritualitatea ritualurilor budiste din templele asiatice.
„Ne-am dorit ca The Musical Man să fie o experienţă de călătorie în sine pentru miile de vizitatori care ne vor călca pragul în lunile următoare. Publicul vizitator va avea ocazia să descopere fascinantul stil Word Music authentic, aşa că aplecaţi-vă urechea şi intraţi într-o lume muzicală a spiritualităţii, a sonorităţilor arhaice şi a ritmurilor modern, într-un efort cultural ce va demonstra că muzica este o forţă care ne ajută să înţelegem alte culturi şi să comunicăm dincolo de bariera cuvintelor.The Musical Man este despre toate acestea şi nu numai. Este un proiect la care ţinem extrem de mult şi pe care sperăm ca publicul să-l primească cu braţele deschise pentru că are câte puţin din fiecare: culoare, viaţă, energie, ritm, interactivitate, digitalizare şi aduce cu sine poate cel mai important mesaj pentru societatea noastră – simţim viaţa şi muzica la fel, indiferent de culoarea pielii, de religie sau de identitatea culturală a fiecăruia dintre noi”, a declarat Andreea Dănescu-Raicu, preşedinte Asociaţiei ESCU.
Dincolo de experienţa expoziţională propriu-zisă, imaginată pentru întreaga familie, organizatorii au gândit şi o serie de jocuri destinate celor mai mici dintre muzicieni. Aceştia vor fi invitaţi să-şi dea frâu liber imaginaţiei şi să-şi încânte părinţii cu propriile creaţii muzicale, în timp ce vor învăţa cum să confecţioneze instrumente muzicale din diferite materiale neconvenţionale, multe dintre ele de uz casnic, alături de o zonă de exersare a spiritului artistic muzical cu instrumente clasice, plus tablete digitale cu jocuri muzicale şi o hartă a lumii reimaginată după sonorităţi.
The Musical Man este un omagiu al moştenirii muzicale globale, al patrimoniului universal şi o lecţie altfel despre lucrurile care ne unesc, despre toleranţă şi egalitatea dintre popoarele lumii, despre identitatea celuilalt şi forţa muzicii de a ne aduce mai aproape unii de alţii, de a ne conecta şi de a ne demonstra cât de uşor putem comunica fără cuvinte, folosindu-ne la schimb de sunetele naturii şi de ritmurile popoarelor lumii. Expoziţia depune toate eforturile pentru a crea un dialog între Est şi Vest şi pentru a promova moştenirea muzicală a diverselor zone geografice, devenind astfel o platformă de diplomaţie culturală care vrea să încurajeze ascultarea ‘celuilalt’, printr-un conţinut cultural şi artistic ce aduce în discuţie universalitatea muzicii.
Parteneri expoziţionali: Balaşa, Jepun Bali, Muzeul Jucăriilor, Universitatea de Muzică Bucureşti, ambasade străine cu reprezentanţă în România – Ambasada Republicii Cipru, Ambasada Republicii Turcia şi Institutul Yunus Emre, Ambasada Republicii Indonezia, Ambasada Republicii Islamice Iran, Ambasada Republicii Coreea, Ambasada Republicii Arabe Siriene.
Asociaţia ESCU înseamnă Educaţie, Societate, Cultură, Umanitate. Suntem o organizaţie nonguvernamentală independentă, apolitică, nonprofit, având obiectivul principal de a îmbunătăţi nivelul cultural şi educaţional al publicului din ţară. Principala noastră direcţie de activitate este dezvoltarea ofertei culturale din spaţiul public românesc prin proiecte inovatoare care au ca misiune susţinerea practicilor culturale benefice la nivel naţional.
Asociaţia noastră operează la intersecţia dintre creativitate şi antreprenoriat cultural, organizând evenimente multidisciplinare, programe educaţionale, cercetare experimentală şi suport pentru producţia proiectelor artistice, precum şi programe de mentorat în diplomaţie şi relaţii internaţionale.
În perioada 2015 – 2023, Asociaţia ESCU şi-a dezvoltat portofoliul, în afara festivalului emblematic multicultural World Experience/Festivalul Ambasadelor (având deja 5 ediţii), cu proiecte care se axează pe domenii precum diplomaţia culturală şi publică, relaţii internaţionale, publicitate/branding şi educaţie culturală pe diverse tematici, respectiv Printre proiecte enumerăm- World Experience Festival/Festivalul Ambasadelor, NATO Youth Academy, Muzeu Pop-up Generaţia Millennials, Made in RO: muzeu de publicitate şi branduri româneşti, Herculane Stories- muzeu virtual, Cuvinte Ilustrate: poveşti româneşti pe bandă desenată, expoziţiile România la Jocurile Olimpice, Joc şi Joacă, The Musical Man – sunetul muzicii in jurul lumii, The Brain: Mind & Emotions, Alice în Ţara Minunilor – o poveste reciclată, O istorie a iubirii în România şi în jurul lumii, Muzeul Orăşelului de Turtă Dulce, Biblioteca Magică, precum şi expoziţii itinerante, axate pe edutainment pentru publicul prezent în marile centre comerciale din diferite oraşe din ţară.
Asociaţia ESCU are o activitate cu o creştere anuală organică, expusă în repetate rânduri mediatizării naţionale şi internaţionale, cu un portofoliu de iniţiative culturale care au fost organizate sub egida UNESCO, European Year of Cultural Heritage şi a European Congress of Local Governments, precum şi a numeroase instituţii culturale partenere din România. Proiectele noastre au adunat de-a lungul timpului peste 350.000 de participanţi.
FOTO: Asociația ESCU