Ascultă Radio Vacanța Live

Drepturile pasagerilor în caz de anulări ale zborurilor: Legislaţia europeană şi realitatea companiilor europene

Despre drepturile pe care le avem şi în cât timp ne putem aştepta să le obţinem a vorbit Andrea Nagy cu avocatul Marian Eftenie:

Drepturile pasagerilor în caz de anulări ale zborurilor: Legislaţia europeană şi realitatea companiilor europene

Articol de Radio Vacanța, 17 iulie 2023, 10:18

Despre drepturile pe care le avem şi în cât timp ne putem aştepta să le obţinem a vorbit Andrea Nagy cu avocatul Marian Eftenie:

Marian Eftenie: Legislaţia europeană oferă mai multe drepturi şi beneficii pentru pasagerii care se confruntă cu probleme de anulare zbor sau întârzieri mari, în situaţia în care zborul este efectuat pe teritoriul Uniunii Europene, este încheiat pe teritoriul Uniunii Europene sau cursa este efectuată de o companie înregistrată în Uniunea Europeană. În caz de anulare, se oferă o rambursare în termen de 7 zile a întregului cost al biletului. Se acordă bineînţeles un zbor de retur la punctul de plecare iniţial sau o redirecţionare către destinaţia finală cât mai repede posibil. Întretimp se oferă mese şi băuturi răcoritoare proporţional cu timpul de aşteptare; de asemenea pasagerii au dreptul la 2 apeluri telefonice gratuite şi de a trimite mesaje gratuit pe mail sau fax. Pe lângă aceste acţiuni (care ar trebui să fie fireşti, însă din păcate nu întotdeauna pasagerii beneficiază de ele), în cazul în care ziua de plecare programată pentru noul zbor este în altă zi faţă de zborul iniţial care a fost anulat, se oferă şi cazare la hotel şi bineînţeles transport gratuit între aeroport şi hotel. Pe lângă toate acestea, dacă zborul este de până la 1500 km, pasagerul are dreptul la o compensaţie de 250 de euro; în cazul în care zborul este pe o distanţă între 1500-3000 km, compensaţia este de 400 de euro; iar dacă distanţa până la aeroportul de destinaţie este mai mare de 3000 km, compensaţia este de 600 de euro.

Andrea Nagy: Doar dacă punctul de pornire este în Uniunea Europeană, sau compania este înregistrată în UE. Deci dacă eu mă duc în Australia, cu o companie înregistrată acolo şi se anulează zborul, nicio şansă să obţin toate aceste compensaţii?

Marian Eftenie: Dacă pleci din Cluj, atunci se aplică.

Andrea Nagy: Asta este regula; dar care e realitatea?

Marian Eftenie: Începând din pandemie există o criză majoră pe aeroporturi, foarte multe persoane se confruntă cu întârzieri majore sau anulări de zbor. La organele sesizate cu plângeri, precum Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (dacă zborul este din România), sau Centrul European al Consumatorilor (dacă un pasager român zboară între alte două ţări ale Uniunii Europene), timpul de aşteptare pentru soluţionare este destul de mare. Înainte de a se adresa autorităţilor, pasagerul trebuie să facă dovada că s-a adresat şi operatorului de zbor şi acesta fie a refuzat, fie nu i-a răspuns în niciun fel.

Andrea Nagy: Din experienţa ta, cât este în realitate acest timp de aşteptare?

Marian Eftenie: În mod normal ar trebui să fie de 30 de zile, dar în realitate poate dura până la 3-4 luni. Aici vorbim de compensaţia aceea între 250-600 de euro; dacă eşti blocat undeva, celelalte beneficii trebuie să se acorde pe loc. Operatorului de zbor ne putem adresa prin e-mail, dar există şi un formular european de sesizare pe care-l putem completa în română sau în engleză, în funcţie de compania căreia ne adresăm. În cazul în care nu există un răspuns nici din partea operatorului, nici din partea autorităţilor, se poate formula o cerere de chemare în judecată.

Andrea Nagy: Ce pretexte invocă de obicei companiile aeriene pentru a nu respecta legea?

Marian Eftenie: Invocă circumstanţe excepţionale, care nu ar fi putut să fie controlate de ei; în sensul că s-a defectat o aeronavă şi a trebuit să fie înlocuită cu una mai mică, iar pasagerul în cauză nu a mai avut loc, însă acesta nu e un motiv întemeiat. Împrejurările excepţionale se referă la situaţii precum închiderea spaţiului aerian în Ucraina anul trecut, sau o calamitate naturală precum erupţia unui vulcan în Islanda, care afectează spaţiul aerian pe 4-5 ţări. Acestea sunt motive întemeiate, pentru care într-adevăr compania nu poate fi trasă la răspundere.

Andrea Nagy

Recomandări Salvamont: Orientarea corectă pe munte
Utile miercuri, 1 ianuarie 2025, 13:30

Recomandări Salvamont: Orientarea corectă pe munte

Harta și busola trebuie să fie prezente în rucsac, reamintesc salvamontiștii brașoveni. Serviciul Public Județean Salvamont – Salvaspeo...

Recomandări Salvamont: Orientarea corectă pe munte
Recomandări Salvamont pentru iubitorii muntelui: Pregătirea traseului
Utile joi, 26 decembrie 2024, 13:30

Recomandări Salvamont pentru iubitorii muntelui: Pregătirea traseului

Vremea în zona montană poate fi imprevizibilă, iar drumețiile trebuie evitate în condiții de furtună sau ceață. Serviciul Public Județean...

Recomandări Salvamont pentru iubitorii muntelui: Pregătirea traseului
schi postavaru primaria bv
Utile miercuri, 25 decembrie 2024, 16:30

Decalogul schiorului

În plin sezon de schi, turiștii sunt sfătuiți să respecte câteva reguli pe pârtii, pentru a evita situațiile neplăcute. Pentru a evita...

Decalogul schiorului
masa de craciun rrbv
Utile miercuri, 25 decembrie 2024, 10:30

Excesele alimentare, pericolul din perioada sărbătorilor

Sfaturi care să ne ajute să ne bucurăm de preparatele tradiționale fără să îi producem organismului un prejudiciu. Când vorbim despre...

Excesele alimentare, pericolul din perioada sărbătorilor
Utile vineri, 20 decembrie 2024, 20:00

TAROM oferă transportul gratuit al echipamentului de schi

„Această măsură este motivată de capacitatea aeronavelor şi necesară pentru a asigura siguranţa şi confortul tuturor...

TAROM oferă transportul gratuit al echipamentului de schi
Utile marți, 17 decembrie 2024, 20:00

Ghidul Moșului: Recomandări ANPC în luna cadourilor

Luna decembrie aduce diverse cadouri, de la produse cosmetice, bijuterii, până la confecţii textile şi încălţăminte, iar pentru a oferi un...

Ghidul Moșului: Recomandări ANPC în luna cadourilor
Utile marți, 3 decembrie 2024, 14:00

Trasee nerecomandate iarna, în Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei

Mai multe trasee sunt nerecomandate turiştilor, iarna, în Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei, informează Radio România Reșița. Iubitorii de...

Trasee nerecomandate iarna, în Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei
Utile marți, 26 noiembrie 2024, 11:00

TULCEA: ARBDD reamintește că ştiuca se poate prinde doar în sistem catch&release

În această perioadă, foarte mulţi pescari recreaţionali vin în Delta Dunării pentru a prinde ştiucă, anunță Radio România Constanța....

TULCEA: ARBDD reamintește că ştiuca se poate prinde doar în sistem catch&release