Ascultă Radio Vacanța Live

Ziua Dobrogei, marcată printr-o expoziție de fotografie la Regionala CF Infrastructură și în Gara Constanța

La 14 noiembrie 2023, se împlinesc 145 de ani de când Dobrogea a reintrat în componența granițelor statale românești, perioadă în care regiunea s-a dezvoltat foarte mult, fiind vizată inclusiv extinderea sistemului căilor ferate, pentru ca Dobrogea să fie legată de România.

Ziua Dobrogei, marcată printr-o expoziție de fotografie la Regionala CF Infrastructură și în Gara Constanța

Articol de Adina Sîrbu, 13 noiembrie 2023, 15:05

Cu această ocazie, astăzi, 13 noiembrie 2023, sunt expuse în sediul Regionalei CF Constanța, 15 fotografii în care este prezentată evoluția căilor ferate dobrogene, iar mâine, 14 noiembrie, de Ziua Dobrogei, expoziția va putea fi văzută în sediul Gării CF Constanța.

Până în noiembrie 1878, în Dobrogea exista o singură linie de cale ferată, între Cernavodă și Constanța, care a fost construită în perioada Imperiului Otoman, de către compania engleză „Danube and Black Sea Railway Company Limited” și inaugurată pe 4 octombrie 1860.

După revenirea Dobrogei la țară, în 1878, politicienii acelor vremuri, împreună cu Regele Carol I au decis să lege România de Dobrogea, prima lor grijă fiind drumurile.

Astfel, Regele Carol I, a scris, pe 15 noiembrie 1878 despre „grabnica unire a sistemului căilor noastre ferate cu calea ferată Cernavodă-Kustendje”.

Primul proiect de traversare feroviară a Dunării, în România, a fost demarat pe 9 octombrie 1890, când a fost așezată piatra de temelie pe șantierul Fetești – Cernavodă.

Cinci ani mai târziu, pe 27 noiembrie 1895, a fost inaugurată calea ferată Fetești – Cernavodă, respectiv podurile dunărene construite sub coordonarea ing. Anghel Saligny, iar de atunci, trenurile au putut circula neîntrerupt, de la Constanța la București și retur.

Un alt proiect important pentru calea ferată din România a fost construcția, în anul 1902, a Tunelului Palas sau Carol I cum se numea inițial, proiectat de către Anghel Saligny, cu scopul de a facilita tranzitul de trenuri către și dinspre Portul Constanța.

Construcția căii ferate Medgidia – Tulcea a început în anul 1912, după 34 de ani de la revenirea Dobrogei la Țară și s-a realizat cu mare dificultate, în mai multe etape. Lucrările au fost întrerupte atât din cauza Primului Război Mondial, cât și a necesității realizării altor linii de cale ferată.

Singura legătură feroviară cu județul Tulcea a fost finalizată pe 25 martie 1939, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea.

Pentru a pune în valoare potențialul turistic al Mării Negre, autoritățile centrale au decis, în primăvara anului 1916, începerea construcției căii ferate spre Mangalia. Lucrările au fost întrerupte în luna august, din cauza declanșării Primului Război Mondial și au fost reluate în primăvara anului 1927 a fost executat segmentul Constanța – Eforie Sud, care a fost dat în exploatare 8 luni mai târziu.

În 1938 s-a reușit finalizarea căii ferate până la Mangalia. În același an a fost construită și linia Constanța-Mamaia Băi, care devenise necesară, deoarece, în anul 1906 a fost inaugurată stațiunea Mamaia și, în scurt timp a devenit o importantă destinație turistică.

Ulterior au fost construite și alte linii de cale ferată, iar în anul 1960 a fost inaugurată noua Gară de Călători Constanța, iar în 1972 cea din orașul Tulcea.

Sursă și foto: Regionala CF Constanța

Gabriel Liiceanu a înregistrat integral Jurnalul de la Păltiniș
Știri vineri, 21 februarie 2025, 16:20

Gabriel Liiceanu a înregistrat integral Jurnalul de la Păltiniș

Radio România Cultural anunță un eveniment editorial și cultural de excepție: Gabriel Liiceanu a înregistrat integral Jurnalul de la...

Gabriel Liiceanu a înregistrat integral Jurnalul de la Păltiniș
Ultima săptămână cu temperaturi sub media normală. Din 3 martie se schimbă vremea
Știri vineri, 21 februarie 2025, 09:26

Ultima săptămână cu temperaturi sub media normală. Din 3 martie se schimbă vremea

Urmează ultima săptămână cu temperaturi mai mici decât cele obişnuite, anunță meteorologii, referindu-se la perioada 24 februarie-3 martie....

Ultima săptămână cu temperaturi sub media normală. Din 3 martie se schimbă vremea
Palatul Copiilor Constanța organizează „Târgul de Primăvară”
Știri joi, 20 februarie 2025, 20:00

Palatul Copiilor Constanța organizează „Târgul de Primăvară”

Palatul Copiilor Constanța organizează „Târgul de Primăvară”, unde vizitatorii pot achiziționa creații unicat realizate de copii,...

Palatul Copiilor Constanța organizează „Târgul de Primăvară”
Festivalul Piraților, la Sulina, în perioada 15-18 mai
Știri joi, 20 februarie 2025, 17:00

Festivalul Piraților, la Sulina, în perioada 15-18 mai

Sulina va deveni destinația principală a iubitorilor de muzică bună, gastronomie autentică, slow life, natură nealterată și tradiții uitate...

Festivalul Piraților, la Sulina, în perioada 15-18 mai
Știri joi, 20 februarie 2025, 17:00

Temperaturi scăzute. Recomandări ISU și Salvamont

Până la finalul lunii februarie, vremea se va menține deosebit de rece în toată țara. ISU și Salvamont vin cu câteva recomandări. Vremea se...

Temperaturi scăzute. Recomandări ISU și Salvamont
Știri joi, 20 februarie 2025, 10:03

Vreme ideală pentru schi în Poiana Brașov

Pârtiile din Poiana Brașov sunt deschise, cu excepția pârtiei Subteleferic, unde continuă Campionatul Național de Schi Alpin. Poiana Brașov...

Vreme ideală pentru schi în Poiana Brașov
Știri joi, 20 februarie 2025, 09:28

Vremea 20 februarie: ger în toată țara

Astăzi, vremea se va menține rece în toată țara, cu temperaturi deosebit de scăzute în sud, est și centru. Maximele vor varia între -7 și 5...

Vremea 20 februarie: ger în toată țara
Știri joi, 20 februarie 2025, 08:51

Târgul de Turism al României începe la Romexpo

Ediția de primăvară a Târgului de Turism al României (TTR) debutează joi, la Romexpo, având deschiderea oficială în prezența ministrului...

Târgul de Turism al României începe la Romexpo